Burma Democratic Concern has the firm determination to carry on doing until the democracy restore in Burma.

Sunday 4 January 2009

ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး၏ အေျခခံကို ပံုေဖာ္ျခင္း

alt

ေဆာင္းပါး သ႐ုပ္ေဖၚ

စာဖတ္ ပရိသတ္အတြက္ ေခတ္ ေရစီးေၾကာင္း ၏ အေျခအေန (Current Issue) မဟုတ္ ေသာ္လည္း ကာလရွည္ၾကာ တအံုေႏြးေႏြး ျဖစ္ေနတဲ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ဆိုင္ရာ တနံတလ်ား ပတ္သက္ရာ ပတ္သက္ေၾကာင္း ေတြကို တစစီ ဆြဲၿပီး ခ်ုဳံငံုမိေအာင္ မိတ္ဆက္ ေပးသြား ခ်င္ပါ တယ္။ အရွင္း ဆံုးျဖစ္တဲ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ဆိုတဲ့ ေဝါဟာရကပဲ စၾကည့္ လိုက္ ရေအာင္။

မဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ နိမ့္က်ျခင္း (Underdevelopment) ကို တီထြင္ ဖန္ဆင္းျခင္း

ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ဆိုတာ မဖြံ႕ၿဖိဳးတာ ရွိေနလို႔ လို႔ နားလည္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒုတိယ ကမၻာစစ္ အၿပီးမွာ အေမရိကန္ ဟာ ကမၻာေပၚမွာ မဟာ အင္အားႀကီး ဆူပါ ပါဝါႏိုင္ငံ ျဖစ္လာပါတယ္။ ဒီေတာ့ ကမၻာေပၚမွာ သူမ်ားနဲ႔ မတူတဲ့ တစ္ေနရာကို ဖန္တီးဖို႔ လိုအပ္လာျပန္တယ္။ ဒီလို အေၾကာင္း ကမၼရွာေနတုန္း ၁၉၄၉ ဇန္နဝါရီလ ၂၀ ရက္ေန႔မွာ သမၼတ ဟာရီ အက္စ္ ထရူးမန္း (Harry S. Truman) က သူရဲ့ သမၼတသစ္ အျဖစ္ က်မ္းက်ိန္တဲ့ေန႔ မိန္႔ခြန္းထဲမွာ ကမၻာ့ ေတာင္ဘက္ျခမ္းဟာ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ေနာက္က်ေနတဲ့ ဝန္းက်င္ေတြ (Underdevelopment Areas) ျဖစ္တယ္ဆိုၿပီး ညြန္ျပ ေျပာဆိုလိုက္ပါတယ္။ အဲဒီေန႔မွာပဲ ကမၻာ့ေတာင္ဘက္ျခမ္းက ၂ ဘီလီယံေသာ (သန္းနွစ္ေထာင္ေသာ) လူေတြဟာ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ေနာက္က် က်န္ရစ္သူေတြ ျဖစ္သြားရၿပီး "မဖြံ႕ၿဖိဳးေသးေသာ" ဆိုတဲ့ ကိစၥဟာ ဒီအခ်ိန္ကမၻာ ဇာတ္ခံုေပၚ တဟုန္ထိုး တက္လာေတာ့တာပဲ။ ဒါနဲ႔ပဲ စာဖတ္သူတို႔ က်ေနာ္တို႔ဟာ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ေလ့လာေရး ဆိုတာကို ဘြဲ႕ဒီဂရီအတြက္ ေလ့လာရတဲ့ အေျခအထိ ေရာက္ၾကရတယ္ ဆိုပါေတာ့။

ကမၻာ့ အလုပ္သမား ေရးရာအဖြဲ႕ (ILO) ရဲ႕ အတြင္းေရးမႉးေဟာင္း အဖြဲ႕ဝင္ျဖစ္ဖူးတဲ့ ဝယ္လ္ဖရက္ ဘင္ဆန္ (Wilfred Benson) က သမၼတ ထရူးမန္း ထက္ ပိုေစာျပီး အဲဒီစကားလံုးကို သံုးဖူးေပမယ့္ ကြ်မ္းက်င္သူေတြ၊ လူထုေတြၾကား ပ်ံ႕ႏွ႔ံေလာက္တဲ့ အထိ မျဖစ္ခဲ့ပါဘူး။ သမၼတ ထရူးမန္းက သူ႔ေပၚလစီရဲ႕ အသံုးအႏႈန္းအျဖစ္ ေကာက္သံုးလိုက္ေတာ့မွ ပညာရွင္ေတြအၾကား ပြထ လာတာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီကစလို႔ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ေနာက္ေကာက္က် တာကေန လြတ္ေျမာက္ဖို႔ရာ "ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး"ဆိုတာကို ေဆြးေႏြး ေျပာဆို လာၾကေတာ့တာပါပဲ။ ဖြံ႕ၿဖိဳးျခင္း၊ မဖြံ႕ၿဖိဳးျခင္းနဲ႔ စပ္လ်ဉ္းၿပီး ေျမာက္မ်ားစြာေသာ ယူဆခ်က္ေတြလည္း ေပၚေပါက္လာပါတယ္။

ႏိုင္ရီရီ (Nyerere) ရဲ႕ "ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ဆိုတာ ကိုယ္စီ ရည္မွန္းခ်က္ေတြ အတြက္ အာရံုညႊတ္တဲ့၊ လူေတြရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး တက္ၾကြ ထက္သန္မႈပါပဲ" စတဲ့ ယူဆခ်က္ေတြ ေပၚလာတာပါ။ ဖြံ႕ၿဖိဳးတယ္၊ မဖြံ႕ၿဖိဳးဘူးဆိုတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ပညာရွင္ တခ်ဳိ႔ရဲ႕ သိသင့္တဲ့ အယူအဆ ေတြကေတာ့ - ကိုယ့္ရဲ႕ ယံုၾကည္ ပိုင္းျဖတ္မႈပါပဲ သို႔မဟုတ္ ကိုယ္ထင္ ကုတင္ေရႊနန္း ပါပဲ (ရိုေဒၚလ္ဖို စတာဗင္ဟာဂ်င္ - Rodolfo Stavenhagen)၊ ေအာက္ေျခက စၿပီး ထိုးထြက္ လာသည့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး သို႔မဟုတ္ လူဆင္းရဲေတြ အတြက္ ထြက္ရပ္ လမ္းရွိသည့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး (ဂ်ီမို အိုမို-ဖာဒကာ - Jimoh Omo-Fadaka)၊ အားလံုး ပူးေပါင္း ပါဝင္မႈရွိတဲ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး သို႔မဟုတ္ လူစံုတက္စံု ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး (ေအာ္လန္ဒို ဖဲလ္စ္ ေဘာ္ဒါနွင့္ အနီဆာ ရာမန္ - Orlando Fals Borda and Anisur Rahman) ဒါေတြဟာ ေနာက္ပိုင္း တြင္က်ယ္လာတဲ့ အယူအဆေတြေပါ့။

ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ရဲ႕ ပံုဖမ္းမရေသာ သမိုင္းနဲ႔ ထပ္တူျပဳ တင္စားခ်က္

ပထမဆံုး ေျပာရရင္ေတာ့ သတၱေလာကရဲ႕ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး (Development) ဒါမွ မဟုတ္ ေျပာင္းလဲ တိုးတက္မႈ ျဖစ္စဥ္ (Evolution) ဆိုတာ ဇီဝေဗဒ (Biology) မွာ စသံုးတာပါ။ မ်ဳိးဗီဇ အလားအလာမ်ား ေအာင္ျမင္လာတဲ့ အဂၤါအစိတ္အပိုင္း (Organism) ေတြရဲ့ ျဖစ္စဥ္ကို ရည္ညႊန္း ေျပာဆိုတာပါပဲ။ ေနာက္ေတာ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဟာ မာ့က္စ္ (Marx) ရဲ့ သေဘာတရား ေတြမွာလည္း အထင္ကရ အေနနဲ႔ ပါလာပါတယ္။ သဘာဝဓမၼ (Natural Law) ေတြရဲ့ သေဘာသဘာဝ လိုအပ္ခ်က္ေတြ အတိုင္း လကၡဏာျပ ေနတဲ့ သမိုင္းဆိုင္ရာ ျဖစ္စဥ္ပါပဲလို႔ ကားလ္မာ့က္စ္က ထုတ္ေဖာ္ခဲ့ပါတယ္။ ရွင္းရွင္း ေျပာရရင္ေတာ့ သမိုင္းျဖစ္စဥ္ တစ္ပတ္လည္ တာပဲလို႔ ဆိုလို တာပါပဲ။ တစ္ခုရွိတာက သိပၸံနည္းက် စည္းကမ္းခ်က္ ေတြဟာ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးကို ဖြင့္ဆို သရုပ္ျပရာမွာ ေနရာယူလာတယ္ ဆိုတာကိုပါ။

၂၀ ရာစုဦးမွာ "ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး" ေဝါဟာရဟာ တြင္က်ယ္လာတယ္။ ရာစုႏွစ္ တစ္ခုလံုးမွာ ၿမိဳ႕ျပဖြံ႕ၿဖိဳးေရးနဲ႔ ကိုလိုနီ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဆိုင္ရာ အဓိပၸါယ္ သတ္မွတ္ခ်က္ေတြနဲ႔ လံုးလည္ ခ်ာလည္ လိုက္ေနတယ္။ ဟက္ကယ္ (Haeckel) က "အခု ကာလကစၿပီး ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဆိုတာ ေမွာ္ဂါထာလိုပဲ က်ဳပ္တို႔ ဒုကၡေဝေနတဲ့ ျပႆနာကို ကုစားႏိုင္မယ့္၊ ထြက္ရပ္လမ္းကို ျပႏိုင္မယ့္ ဟာလိုျဖစ္ေနတယ္"လို႔ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဆိုတဲ့ စကားလံုး ကိုယ္ႏႈိက္က ရာစုႏွစ္ ႏွစ္ခုေလာက္ၾကာေအာင္ လူမႈေရးဆိုင္ရာ အနက္ေကာက္ယူ ေဖာ္ျပမႈ (ဝါ) လူမႈေရးရာ အဓိပၸါယ္သြင္းေဖာ္ျပမႈ (Social Construction) ေတြမွာ နက္နက္နဲနဲ အျမစ္တြယ္ လာေနေတာ႔တယ္ ဆိုတာပါပဲ။

နယ္ခ်ဲ႕ ဆန္႔က်င္ေရးဝါဒကို ေျခခ်ျခင္း

လတ္တေလာ လက္ေတြ႔ဝါဒီ တခ်ဳိ႕ကေတာ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးရဲ႕ အတြင္းအျပင္ မ်က္ႏွာစာေတြျဖစ္တဲ့ ကုန္သြယ္ေရးရာ၊ မွ်တမႈမရွိတဲ့ အျပန္အလွန္ ဖလွယ္ေရးကိစၥေတြ၊ ကိုယ္က်ဳိး ကာကြယ္ေရးဝါဒ (အေနာက္နိုင္ငံမ်ား မသိမသာ က်င့္သံုး)၊ ေစ်းကြက္ စီးပြားေရးစနစ္ရဲ႕ ဟာကြက္ေတြ၊ လာဘ္စားမႈေတြ၊ ဒီမိုကေရစီ မရွိတာေတြ၊ စြန္႔ဦး တီထြင္မႈစနစ္ အေကာင္အထည္ မေပၚတာေတြကို အာရံုထားၾကပါတယ္။ အဲဒီလို မေဆာင္ရြက္ႏိုင္တာေတြကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ဖြံၿဖိဳးေရးဆိုင္ရာ လႈပ္ရွား ေတာင္းဆိုမႈေတြလည္း ေပၚေပါက္ လာပါတယ္။ လက္တင္ အေမရိကရဲ႕ လြတ္လပ္စြာ ကုန္သြယ္ေရးဝါဒီေတြ (Dependency Theorists) နဲ႔ လက္ဝဲယိမ္း ပညာတတ္ (Leftist Elite) ေတြရဲ့ အလိုအရ "အတိတ္ကာလက ကိုလိုနီစနစ္ေၾကာင့္ေရာ၊ လက္ရွိကာလ အရင္းရွင္စနစ္နဲ႔ ျပည္တြင္းအတိုင္းအတာ၊ ႏိုင္ငံတကာ အတိုင္းအတာနဲ႔ ေခါင္းပံုျဖတ္မႈေတြေၾကာင့္ ေနာက္ေကာက္က်ေနရတာ (Backwardness)၊ ဆင္းရဲတြင္းက မထြက္နိုင္တာ (Poverty) ေတြ ျဖစ္ရတယ္၊ "မဖြံ႕ၿဖိဳးဘူး ဆိုတာ ဖြံ႕ၿဖိဳးသြားတာ ေတြရဲ႕ ဓားစာခံပါပဲ"လို႔ ဆိုၾက ပါတယ္။ ( ျမန္မာျပည္ မွာ ဒီလို သေဘာတရားေတြ ထြန္းကားတာ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။ က်န္ေနတဲ့ သယံဇာတ ေတြကို ေခတ္သစ္မွာ ဘယ္သူေတြက ေဆြမ်ဳိးေကာင္း စားေရးအတြက္ အသံုးခ်ေနသလဲ ဆိုတာလည္း သတိျပဳရမွာပါ။)

အယူအဆမ်ား ပြထလာျခင္း

ေနာက္ပိုင္းမွာ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဟာ မဖြံ႕ၿဖိဳးတဲ့ ေဒသေတြမွာ စီးပြားေရးအရ တစ္ဦးခ်င္းဝင္ေငြ တိုးတက္မႈနဲ႔ အဲဒီတိုးတက္မႈ က်ဆင္းေနျခင္းဆီ ေျခဦးလွည့္ လာျပန္ပါတယ္။ ေပါလ္ ဘရန္း (Paul Baran) က တိုးတက္မႈ (Growth) သို႔မဟုတ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ (Development) ဟာ တစ္ဦးခ်င္းဆီရဲ့ ရုပ္ဝတၳဳဆိုင္ရာ ထုတ္လုပ္ႏိုင္မႈ တိုးတက္ျခင္းျဖစ္ၿပီး၊ တခ်ိန္တည္းမွာပဲ မဖြံ႕ၿဖိဳးေသးတဲ့ ႏိုင္ငံေတြက အေျခခံ လူမႈဖူလံုေရးေတြ တိုးတက္လာေစဖို႔ ႀကိဳးပမ္းေနတာ လို႔ ဖြင့္ဆိုပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ စီပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ (Economics Development) နဲ႔ အၿပိဳင္ လူမႈဖြံ႕ၿဖိဳးေရး (Social Development) ကို (အဓိပၸါယ္ ေဝဝါး ေနေသးေသာ္လည္း) တျဖည္းျဖည္း မိတ္ဆက္ တင္ျပလာၾကပါတယ္။ ၁၉၆၂ မွာ ကုလသမဂၢ က ဒီဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ရႈေထာင့္ ႏွစ္ခုကို ေပါင္းစပ္ဖို႔ လမ္းေၾကာင္း ခဲ့ပါတယ္။ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲနိုင္ငံ ေတြရဲ႕ ျပႆနာ ဟာ တိုးတက္ေရး (Growth) မဟုတ္ဘူး၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး (Development) ျဖစ္တယ္၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဆိုတာ တိုးတက္မႈ (Growth) နဲ႔ ေျပာင္းလဲလာမႈ (Change) ကို ေပါင္းစပ္ထား တာျဖစ္တယ္လို႔ ေဖာ္ထုတ္ လာပါတယ္။ လူမႈဘဝ အရည္အေသြး တိုးတက္လာမႈလို႔ ဖြင့္ဆိုပါတယ္။

Growth + Change = Development
တိုးတက္မႈ + ေျပာင္းလဲနိုင္စြမ္း = ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ

၁၉၇၄ မွာ ကိုကိုေယာ့ ေၾကညာခ်က္ (Declaration of Cocoyoc) က ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးရဲ႕ ဦးတည္ခ်က္ ဟာ ရုပ္ဝတၳဳ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး မဟုတ္ဘူး၊ သက္ရွိ လူသားေတြရဲ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ျဖစ္သင့္ တယ္လို႔ ေဇာင္းေပး ေဖာ္ျပ ခဲ့ပါတယ္။ ကိုကိုေယာ့ ေၾကညာ စာတမ္းဆိုတာ ၁၉၇၄ ေအာက္တိုဘာ မွာ ထြက္ေပၚ လာတဲ့ တတိယ ကမၻာ ႏိုင္ငံမ်ား ရဲ႕ စီးပြားေရး ဆိုင္ရာ အခြင့္အေရး သေဘာတူ ညီခ်က္ ျဖစ္ပါ တယ္။ ဒီေၾကညာခ်က္ မွာ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ဆီသို႔ ခ်ဥ္းကပ္ရာ မွာ မတူ ကြဲျပား တဲ့ နည္းေတြရဲ့ ခ်ဉ္းကပ္ဖို႔ လိုတယ္လို႔လည္း ေထာက္ျပ ခဲ့ပါတယ္။ ဒီအိုင္ဒီယာ ကေန လူသားဗဟိုျပဳ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး (Human-Centered Development) ဆီ ဦးတည္ လာတာပါပဲ။ ၁၉၈၀ ဝန္းက်င္ ကာလကို ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ပံုေပ်ာက္ ေနတဲ့ ကာလလို႔ ဆိုၾကပါတယ္။ ၁၉၉၀ ႏွစ္မ်ားကေတာ့ ကမၻာ့ေတာင္နဲ႔ ေျမာက္ျခမ္းမွာ ဖြံ႕ျဖိဳးေရး လကၡဏာသစ္ေတြ ေမြးဖြားတဲ့ ကာလ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီနွစ္မ်ိဳး က လားရာ မတူၾကပါဘူး။

  • ကမၻာ့ေျမာက္ျခမ္း (ဖြံ႕ ျဖိဳးျပီးနိုင္ငံမ်ား) အဖို႔က ဖြံ႕ျဖိဳးေရး ဆိုတာ (ရုပ္ဝတၳဳ) ဖြံ႕ျဖိဳးမႈအရွိန္ကို ခ်ဖို႔၊ သို့မဟုတ္ ရပ္ပစ္ ဖို႔ပါပဲ။ ယခင္ဖြံ႕ျဖိဳး ခဲ့ျပီး ျဖစ္တဲ့ ဓာတု ေဆးဝါးလုပ္ငန္းေတြ၊ နဴကလီးယား စက္ရံုေတြ၊ သံမဏိ လုပ္ငန္းေတြ ကို ဖ်က္ဆီးဖို႔၊ ျဖဳတ္သိမ္းဖို႔၊ ျပည္ပ (ေစ်းခ်ိဳတဲ့ဆီ) မွာ သြားလုပ္ဖို႔ နဲ႔ အစားထိုး လုပ္ငန္းေတြ နဲ႔ လဲလွယ္ ဖို႔ပါပဲ။
  • ကမၻာ့ ေတာင္ျခမ္း (ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲ ႏိုင္ငံမ်ား) ရဲ႕ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးကေတာ့ ၁၉၈၀ ႏွစ္မ်ား ဆီက ကမၻာ့ ေတာင္ျခမ္း ႏိုင္ငံ ေတြ ခ်န္ထား တဲ့ ႏ်ဴကလီးယား စြန္႔ပစ္ ပစၥည္းေတြ၊ စက္ရံုက စြန္႔ထုတ္တဲ့ ညစ္ညမ္းမႈ ေတြ၊ အဆင့္အတန္းမွီ ေစ်းကြက္တင္ ေရာင္းမရတဲ့ တားျမစ္ ကုန္ပစၥည္းေတြ စုပံုေနတာကို ရွင္းပစ္ေရးပဲ ျဖစ္တယ္။

အယူအဆေရး အရေရာ ႏုိင္ငံေရးအရပါ ဖြံၿဖိဳးေရး ျပန္လည္ ဦးေမာ့ဖို႔ဆိုတာ သို႔မဟုတ္ ျပန္လည္ဖြံ႕ၿဖိဳး ေရးဆိုတာ ေရရည္ တည္တံ့ေသာ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး (Sustainable Development) ကို ပံုသ႑ာန္ ေဆာင္လာတာပါ။ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္တုန္းက UNDP ရဲ့ အစီရင္ခံစာ ေပၚထြက္လာၿပီး ေနာက္ပိုင္း လူသားဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ (Human Development) ကို လူသားေတြရဲ႕ သက္ဆိုင္ရာ ေရြးခ်ယ္မႈ အလိုက္ ဋီကာခ်ဲ႕လာပါတယ္။ အဲဒီ အစီရင္ခံစာ ကေနပဲ လူမႈဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ညႊန္းကိန္း (HDI – Human Development Index) ကို ေဖာ္ထုတ္ခဲ့တာပါ။ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကို တိုင္းတာရာမွာ ႏိုင္ငံေပါင္း ၁၃၀ ကို အေျခခံၿပီး လူ႔ဘဝသက္တမ္း အသီးအသီး၊ စာတတ္ေျမာက္မႈ နႈန္းနဲ႔ တကယ့္ တစ္ဦးခ်င္းစီရဲ့ GNP (စုစုေပါင္း အမ်ဳိးသားထုတ္ကုန္) ကြဲျပားမႈ ေတြကို ထည့္သြင္း တြက္ခ်က္ ေဖာ္ျပတဲ့နည္းပါ။

ရွားပါးမႈကို ရမယ္ ရွာျခင္း

ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ စီပြားေရး တန္ဖိုးထားမႈေတြဟာ ရွိႏွင့္ၿပီးသား လူမႈတန္ဖိုးေတြကို ခ်ပစ္ေနတယ္။ ကြ်မ္းက်င္မႈ သီးသန္႔စီကို ေခတ္မမီတဲ့ အတတ္ေတြ အျဖစ္၊ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ကို အသံုးခ် သယံဇာတ အျဖစ္၊ လူသားကို လုပ္အားထုအျဖစ္၊ အစဉ္အလာ တန္ဖိုးေတြကို ဝန္ထုပ္ဝန္ပိုး အျဖစ္ေပါ့။ အေစာပိုင္း ေဘာဂေဗဒ ပညာရွင္ေတြ ဟာ သူတို႔ရဲ႕ သေဘာတရားေတြကို ရွားပါး ျပတ္လတ္မႈ (Scarcity) ေပၚမွာ ေျခကုပ္ ယူခဲ့ၾကတယ္။ ရွားပါး ျပတ္လပ္မႈဆိုရာမွာ မျပည့္စံုမႈ၊ လက္လွမ္းမီဖို႔ ခက္မႈ၊ အလိုရွိမႈ၊ မလံုေလာက္မႈအျပင္ ေခြ်တာေနရမႈေတြ ပါဝင္ပါတယ္။ ေဘာဂေဗဒ ဆရာေတြရဲ့ ရွားပါးျပတ္လတ္မႈ တရားကေတာ့ "လူေတြ လိုခ်င္တာကမ်ား၊ သဘာဝ သယံဇာတ ရွိတာ က အတိုင္းအထြာ နဲ႔" ဆိုတဲ့ ကိစၥပါပဲ။ အေျဖရွာေရးကို ေဘာဂေဗဒ ဆရာေတြ ေဆးညႊန္း ထုတ္တာကေတာ့ ေစ်းကြက္ကို စီမံေရးပါပဲ။ အမ်ားစုေသာ စီးပြားေရး နိႆယေတြဟာ ေခတ္သစ္လူမႈ အသိုင္း အဝိုင္းရဲ့ ဆိုးဆိုး ရြားရြား ႀကံဳေနရတဲ့ မျပည့္စံုမႈ၊ ရွားပါး ျပတ္လပ္မႈကို အေျခတည္ ထားတာပါပဲ။

ျခံဳငံု ေျပာၾကေၾကးဆိုရင္ စီးပြားေရးမွာ က်ားကြက္ ေရႊ႕ေနသူေတြ၊ စီးပြားေရး ဂုရု ေတြဟာ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး အၾကပ္အတည္းကို မ်က္နွာခ်င္းဆိုင္ဖို႔ အံဝင္ဂြင္က် ေျဖရွင္းနည္း မေတြ႕ၾကပါဘူး။ ေဘာဂေဗဒ ဆရာေတြရဲ့ စီပြားေရး သေဘာတရား ဆိုတာလည္း ေခတ္သစ္လူမႈ အဖြဲ႕အစည္းကို စိတ္ေျဖစရာ ဥပေဒသ ခ်ေပးရံုကလြဲၿပီး ဘာမွ မျဖစ္ေျမာက္ပါဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔ လဲဆိုေတာ့ လူေတြနဲ႔ လူမႈ အဖြဲ႕အစည္းဟာ စီပြားေရး သက္သက္ အတြက္ပဲ မဟုတ္လို႔ ပါပဲ။ ေျပာရရင္ အခု ကိုးကား ေရးသားေနတဲ့ ေဆာင္းပါး စာတမ္းထဲမွာ ဂတ္စတာဗို အက္စ္တီဗာ က လူေတြကို စီးပြားေရး ေဘာင္ထဲက ရႈ႕ျမင္ခံရသူေတြ အျဖစ္ ေျပာင္းလဲျမင္ ေနတဲ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး မဟာဗ်ဴဟာ ေတြ အလုပ္မျဖစ္ေတာ့ဘူး၊ ဒီေတာ့ကာ အေျခခံ လူတန္းစားသစ္ အေနနဲ႔ ေပၚထြက္လာၿပီး ႏိုင္ငံေရး အက္ရွင္ထဲ အထိဝင္ၿပီး ေျခခ်ၾကည့္ ၾကဖို႔ လမ္းေၾကာင္း ေပးတာပါ။

ထပ္ေျပာရရင္ ႏိုင္ငံေရး ထိန္းခ်ဳပ္မႈ ကေန လူတန္းစားသစ္ တစ္ခု ေပၚထြက္ေရး၊ လူထုက မ်က္ျမင္ ကိုယ္ေတြ႕ ပါဝင္ေရး နဲ႔ စီးပြားေရး ခ်ည္းပဲ မိုးမႊန္ ေနတဲ့ ကာလအလြန္ လူထုရဲ့ ေျပာဆို ေဆြးေႏြးလာမႈကို ဖိတ္ေခၚ တာပါပဲ။ ထို႔အတူ စီးပြားေရးက႑ အေကာင္အထည္ ေပၚေရးအတြက္ ႏိုင္ငံေရးအရ ပါဝင္ ေဆာက္ရြက္တာမွာ လူထုရဲ႕ ပူးေပါင္းပါဝင္မႈ အေပၚ က်ယ္ျပန္႔စြာ ေဆြးေႏြးေရး၊ သုေတသနျပဳၾကေရးကို ေမတၱာရပ္ခံ တင္ျပ ထားပါတယ္။ စာတမ္းရွင္ က အဆံုးမွာ အမွန္တရား နဲ႔ ပစၥကၡကို သမင္လည္ ျပန္ၾကည့္ဖို႔၊ သိပၸံ သေဘာတရား အျပင္ ေရြးခ်ယ္စရာ ရွာၾကဖို႔ တိုက္တြန္း ႏိႈးေဆာ္ ထားတာကို မွတ္သားရပါတယ္။

သင္ကာ

က်မ္းကိုး

  • Development by Gustavo Esteva – Development Dicitonary
  • Summary of Development – Summarized by Khet Htan

No comments: