နအဖ စစ္အစိုးရ က်င္းပေပးမည္ဆိုသည့္ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲသည္ မက်င္းပမီ ကပင္ လြတ္လပ္မႈ၊ တရားမွ်တမႈ မရွိေၾကာင္း သုံးသပ္ထုတ္ျပန္ခ်က္
၁။ အမ်ဳိးသားညီလာခံ ၊ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေဒ (မူၾကမ္း) ႏွင့္ လူထုဆႏၵခံယူပြဲတို႔ အေပၚျမန္မာႏိုင္ငံေရွ႕ေနမ်ား ေကာင္စီ ၏ အျမင္သေဘာထား
ျမန္မာႏိုင္ငံေရွ႕ေနမ်ားေကာင္စီသည္ န.အ.ဖ စစ္အစိုးရမွဦးစီးက်င္းပခဲ့သည့္ အမ်ဳိးသားညီလာခံႏွင့္ ယင္းညီလာခံမွ ထြက္ေပၚ လာေသာ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေဒေရးဆြဲရာတြင္ အေျခခံရမည့္မူမ်ား၌ ပါ၀င္ သည့္ ဒီမိုကေရစီ စံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီ ျခင္းမရွိသည့္ အခ်က္မ်ားကိုလည္းေကာင္း၊ န.အ.ဖ စစ္အစိုးရမွ ဖြဲ႕စည္း ေပးသည့္ ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔ စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံ ဥပေဒ (မူၾကမ္း) ေရးဆြဲေရးေကာ္မရွင္ သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ခုိင္မာေတာင့္တင္း၍ အမ်ဳိးသားျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရးကိုျဖစ္ေပၚေစႏုိင္မည့္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံဥပေဒတရပ္ကို ေရးဆြဲေပးႏိုင္မည့္ ေကာ္မရွင္မဟုတ္ေၾကာင္း ကို လည္းေကာင္း၊ ယင္းေကာ္မရွင္ မွ ေရးဆြဲလုိက္သည့္ ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံ ဥပေဒ (မူၾကမ္း) တြင္ပါ၀င္ သည့္ ဒီမိုကေရစီ စံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီျခင္းမရွိသည့္ ပုဒ္မ မ်ား ကိုလည္းေကာင္း၊ န.အ.ဖ စစ္အစိုးရမွ ဖြဲ႔စည္း ေပးသည့္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေဒ (မူၾကမ္း) လူထုဆႏၵခံယူပြဲက်င္းပေရးေကာ္မရွင္ သည္ ႏိုင္ငံတကာ ဥပေဒ စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီျခင္းမရွိေသာေၾကာင့္ လူထုဆႏၵခံယူပြဲကို လြတ္လပ္မွ်တစြာ က်င္းပေပးႏုိင္ မည္ မဟုတ္ေၾကာင္းကို လည္းေကာင္း၊ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ေမလ တြင္က်င္းပျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ လူထုဆႏၵခံယူပြဲသည္ လြတ္လပ္ျခင္း၊ တရားမွ်တျခင္း မရွိသျဖင့္ ျပည္သူလူထု၏ ဆႏၵအစစ္အမွန္ကို ကိုယ္စားျပဳႏိုင္မည္မဟုတ္ ေၾကာင္းကိုလည္းေကာင္း၊ အစဥ္တစိုက္ေလ့လာဆန္းစစ္လ်က္ ဆန္႔က်င္ကန္႔ကြက္ခဲ့ပါသည္။
၂။ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ နအဖ စစ္အစိုးရ၏ သေဘာထား
န.အ.ဖစစ္အစိုးရသည္၂၀၀၈ခုႏွစ္ ေမလတြင္ လူထုဆႏၵခံယူပြဲ မက်င္းပမီကပင္ ၂၀၀၈ခုႏွစ္၊ ေဖေဖၚ၀ါရီ လ (၉) ရက္ေန႔၌ ေၾက ျငာခ်က္အမွတ္ ၂/၂၀၀၈ ကိုထုတ္ျပန္၍ “ ၂၀၁၀ တြင္ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပျပဳလုပ္မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ” အတိအလင္း ထုတ္ျပန္ ေၾကျငာခဲ့သည္။
ထုိ႔ျပင္ န.အ.ဖ. ဥကၠဌ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီးသန္းေရႊသည္ “၂၀၁၀ တြင္ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပေပးမည္” ျဖစ္ေၾကာင္းကို ၂၀၀၉ ခုႏွစ္၊
ေအာက္တုိဘာလ (၉) ရက္ေန႔တြင္ က်င္းပသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံစစ္မႈထမ္းေဟာင္းအဖြဲ႔ ညီလာခံ တြင္လည္းေကာင္း၊ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္ ၊ ႏို၀င္ဘာလတြင္က်င္းပသည့္ ျပည္ေထာင္စုႀကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႔ ၿဖိဳးေရးအသင္း၏ႏွစ္ပတ္လည္ အစည္းအေ၀းတြင္လည္းေကာင္း၊ (၆၂) ႏွစ္ေျမာက္ ျမန္မာႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရးေန႔ သ၀ဏ္လႊာ တြင္ လည္းေကာင္း အႀကိမ္ႀကိမ္ ေျပာဆိုထားခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။
၃။ ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ နအဖ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္၏ ေျပာၾကားခ်က္
၂၀၀၉ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလတြင္ ထိုင္းႏိုင္ငံ ေတာင္ပိုင္း ခ်ာ့အမ္းၿမိဳ႕ တြင္က်င္းပသည့္ (၁၅)ႀကိမ္ ေျမာက္ အာဆီယံထိပ္သီးညီ လာခံတြင္ န.အ.ဖ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး သိန္းစိန္က “ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒကို မၾကာမီ ထုတ္ျပန္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ” ႏိုင္ငံတကာေခါင္းေဆာင္မ်ားအလယ္ တြင္ အတည္ျပဳေျပာဆုိခဲ့ သည္။ သို႔ေသာ္ ေရြးေကာက္ပြဲတရပ္ က်င္းပမည္ဆုိပါက မျဖစ္ မေနလိုအပ္သည့္ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပေရး ေကာ္ မရွင္ဥပေဒ၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား မွတ္ပုံတင္ျခင္း ဥပေဒ၊ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒ စသည့္ ဥပေဒ မ်ားကို ယေန႔ထက္တုိင္ေအာင္ျပဌာန္း ႏိုင္ျခင္းမရွိေသးေပ။
၄။ လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ပြဲ တရပ္ က်င္းပႏုိင္ရန္ လုိအပ္သည့္ ဥပေဒအေျခခံ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ား
လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တေသာေရြးေကာက္ပြဲသည္ ဒီမုိကေရစီ၏ ေရေသာက္ျမစ္တခုျဖစ္သကဲ့သို႔ပင္ လူ႔အခြင့္အေရးအေျခခံအ ခ်က္တရပ္လည္းျဖစ္ေၾကာင္းကို အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ လူ႔အခြင့္အေရးေၾကျငာစာတမ္း အပိုဒ္ (၂၁) အပိုဒ္ခြဲ (၁) တြင္ တရားမွ်တ ေသာေရြးေကာက္ပြဲမ်ားမွတဆင့္ လူတုိင္းသည္ မိမိႏိုင္ငံ၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ၌ကိုယ္တုိင္ျဖစ္ေစ၊ လြတ္လပ္စြာေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ လုိက္သည့္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားမွတဆင့္ျဖစ္ေစ၊ ပါ၀င္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ခြင့္ရွိသည္ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ အပိုဒ္ (၂၁) အပိုဒ္ခြဲ (၃) တြင္ ျပည္သူလူထု၏ ဆႏၵသည္ အုပ္ခ်ဳပ္ မႈအာဏာ၏ အေျခခံျဖစ္ရမည္။ အဆိုပါဆႏၵကို အခ်ိန္ကာလပိုင္းျခား၍ တရားမွ်တစြာ က်င္းပေသာ ေရြးေကာက္ ပြဲမ်ားျဖင့္ထင္ရွားေစရမည္။
ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားတြင္လည္း လူတိုင္းအညီအမွ် မဲဆႏၵေပးပိုင္ခြင့္ရွိရမည့္အျပင္ ထုိေရြးေကာက္ပြဲမ်ားကို လွ်ဳိ႕၀ွက္မဲေပးစနစ္ ျဖင့္ျဖစ္ ေစ၊ အလားတူလြတ္လပ္ေသာမဲေပးစနစ္ျဖင့္ ျဖစ္ေစ က်င္းပရ မည္ ဟုေဖၚျပထားသည္။
လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ပြဲတရပ္ က်င္းပႏုိင္ရန္ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပေရး ေကာ္မရွင္ ဥပေဒကိုပထမဦးစြာ ထုတ္ျပန္ေပးရမည္ျဖစ္သည္။သို႔ေသာ္န.အ.ဖစစ္အစိုးရအေနျဖင့္၁၉၈၈ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလ (၂၁)ရက္ေန႔တြင္ ထုတ္ျပန္ခဲ့သည့္ ပါတီစုံ ဒီမုိကေရစီ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပေရးေကာ္မရွင္ဥပေဒအရ ဖြဲ႔စည္းထားသည့္ ပါတီစုံအေထြေထြေရြး ေကာက္ ပြဲ က်င္းပေရး ေကာ္မရွင္ကိုလည္း ယေန႔ထက္တုိင္ေအာင္ ဖ်က္သိမ္းျခင္းမရွိေသးပါ။
ထို႔ေနာက္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား မွတ္ပုံတင္ျခင္းဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒမ်ားကို ျပဌာန္းေပးရမည္ျဖစ္သည္။
ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒ သည္ လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ပြဲတရပ္ က်င္း ပႏုိင္ေရးအတြက္ အေရး ႀကီးေသာအခန္းက႑မွ ပါ၀င္သည့္အားေလွ်ာ္စြာ ယင္းဥပေဒကိုေရးဆြဲရာတြင္ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပေရး ေကာ္မရွင္အေနျဖင့္ ပထမဦးစြာ ဥပေဒမူၾကမ္းေရးဆြဲျခင္း၊ ယင္းဥပေဒမူၾကမ္းကို ႏိုင္ငံ ေတာ္သို႔ထုတ္ျပန္ေၾကျငာ၍ ျပည္သူလူထုႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီ မ်ား ၏ သေဘာဆႏၵ အႀကံျပဳခ်က္မ်ားကို ေတာင္းခံ ရယူျခင္း၊ ထိုသေဘာဆႏၵ အႀကံျပဳခ်က္မ်ားကို အတတ္ႏုိင္ဆုံးညွိႏႈိင္းလ်က္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒ ကိုေရးဆြဲထုတ္ျပန္ျခင္း စသည့္အဆင့္မ်ားကို ျပဳလုပ္ၾကရမည္ျဖစ္သည္။
၅။ နအဖ စစ္အစိုးရ ႏွင့္ လက္ေအာက္ခံ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ လႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္ေနမႈမ်ား
ျမန္မာႏိုင္ငံေရွ႕ေနမ်ားေကာင္စီမွ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလ (၁၀) ရက္ေန႔တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာယာ ေရးႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးေကာင္စီ
၀န္ႀကီးမ်ား ကိုယ္တိုင္ အဂတိ္လုိက္စားမဲဆြယ္ စည္းရုံးေနမႈမ်ားကို ေၾကျငာခ်က္ ထုတ္ ျပန္ခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ထုိ႔ျပင္ န.အ.ဖ အုပ္ ခ်ဳပ္ေရး အဖြဲ႔အစည္းအဆင့္ဆင့္အေနျဖင့္ အစိုးရ (အၿငိမ္းစား) ၀န္ထမ္း မ်ားစာရင္း ကို ႀကိဳတင္ေကာက္ခံလ်က္ရွိျခင္း၊[1] မဲဆႏၵ ရွင္မ်ားစာရင္းကို ႀကိဳတင္ေကာက္ခံလ်က္ရွိျခင္း၊[2] ႏိုင္ငံေတာ္ ကာကြယ္ေရးတကၠသိုလ္ ေက်ာင္းဆင္းတခ်ဳိ႕ ကို ေရြးေကာက္ပြဲ တြင္ ၀င္ေရာက္အေရြးခ်ယ္ခံႏိုင္ရန္ႀကိဳတင္ျပင္ ဆင္မႈမ်ားျပဳလုပ္ေနျခင္း၊[3] ျပည္ေထာင္စုႀကံ့ခုိင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး အသင္းသည္ ႏိုင္ငံေရးပါတီတရပ္ သဖြယ္ မဲဆြယ္စည္းရုံးေနမႈမ်ား[4] တုိင္းရင္းသားစည္းလုံးညီညြတ္ေရးပါတီ၏ မဲဆြယ္စည္းရုံးေနမႈမ်ား၊[5] စသည္ တို႔အျပင္ န.အ.ဖ ၏ လုပ္ရပ္မ်ားကို ဆန္႔က်င္ျခင္းမရွိသည့္ တျခားေသာ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုမ်ား၏ မဲဆြယ္ စည္း ရုံးေန မႈမ်ား၊ စသည္တုိ႔ကို စစ္အစိုးရအေနျဖင့္ မသိက်ဳိးကၽြံျပဳ ခြင့္ျပဳလ်က္ရွိသည္။
၆။ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ေရြးေကာက္ပြဲ အႏုိင္ရ ႏုိင္ငံေရးႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ား ၏ အေျခအေန
၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ ပါတီစုံဒီမိုကေရစီ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲအႏိုင္ရ အမ်ဳိးသားဒီမုိကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္၏ တိုင္း/ျပည္နယ္ ရုံးခန္းမ်ား ႏွင့္ ၿမိဳ႕နယ္ရုံးခန္း မ်ားကို အေၾကာင္းျပခ်က္မရွိ ခ်ိတ္ပိတ္ထားျခင္းမွ ယေန႔ထက္တုိင္ ေအာင္ျပန္လည္ဖြင့္လွစ္ခြင့္မေပးေသး ျခင္း၊[6] ပါတီ၀င္အသီးသီးအေပၚ အာဏာပိုင္တို႔မွ ေႏွာင့္ယွက္ ဟန္႔တား ဖမ္း ဆီးႏွိပ္စက္ အက်ဥ္းခ်ထားျခင္းမ်ားကို ယေန႔ ထက္တုိင္ေအာင္ျပဳလုပ္က်ဴးလြန္လ်က္ရွိျခင္း၊ ၁၉၉၀ ျပည့္ ႏွစ္ ေရြး ေကာက္ပြဲအႏုိင္ရ တုိင္းရင္းသားႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားကို ဖ်က္ သိမ္းထားသျဖင့္ ယေန႔ထက္တုိင္ေအာင္စည္းရုံး လႈပ္ ရွားခြင့္ မရရွိျခင္း၊ စသည္တို႔ ျဖစ္ေပၚလ်က္ရွိသည္။
၇။ လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တေသာေရြးေကာက္ပြဲတရပ္က်င္းပႏိုင္ရန္အတြက္ ရွိရမည့္ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေန
လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တေသာေရြးေကာက္ပြဲတရပ္က်င္းပႏုိင္ရန္အတြက္ ႏုိင္ငံေရးတည္ၿငိမ္မႈ ရွိရန္ မျဖစ္ မေနလိုအပ္ပါသည္။ န.၀.တႏွင့္ န.အ.ဖ စစ္အစိုးရလက္ထက္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ႏုိင္ငံေရးတည္ၿငိမ္မႈမရွိေၾကာင္း ကိုေအာက္ပါ အေၾကာင္းအခ်င္းရာ မ်ားက ျပဆုိလ်က္ရွိသည္။
(က)ယေန႔ထက္တုိင္ေအာင္၊ဦးတင္ဦး၊ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တို႔အားအိမ္အက်ယ္ခ်ဳပ္က်ျဖင့္ထိန္းသိမ္းထားျခင္းႏွင့္တုိင္းရင္း သားေခါင္းေဆာင္မ်ား၊(၈၈)မ်ဳိးဆက္ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ရဟန္းသံဃာ မ်ားအပါအ၀င္ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသား ေပါင္း (၂၀၀၀)ေက်ာ္၊ျမန္မာႏိုင္ငံရွိအက်ဥ္းေထာင္အသီးသီးတြင္ႏွစ္ရွည္ေထာင္ဒဏ္ မ်ား ခ်မွတ္ခံထားရျခင္း၊[7]
(ခ) ျပည္သူလူထု၏ စား၀တ္ေနေရး အေထြေထြအၾကပ္အတည္းကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍ ၂၀၀၇ စက္တင္ ဘာလတြင္ ရဟန္းရွင္လူ၊ လုပ္သားျပည္သူ သိန္းႏွင့္ခ်ီ၍ ခ်ီတက္လမ္းေလွ်ာက္ဆႏၵျပခဲ့ျခင္းႏွင့္ န.အ.ဖ စစ္ အစိုးရမွ အၾကမ္းဖက္ ပစ္ခတ္ ႏွိမ္နင္းခဲ့ျခင္း၊
(ဂ) ေအာက္ေျခတပ္မေတာ္သားမ်ားအတြင္း စား၀တ္ေနေရးျပည့္စုံျခင္းမရွိသျဖင့္ ဆႏၵျပေတာင္းဆုိမႈ မ်ား[8]၊ ေနာက္ဆက္တြဲ
ခမရ (၈၀) ႏွင့္ ေထာက္လွမ္းေရးတပ္ ခမရ (၅) တို႔၏ ပစ္ခတ္မႈမ်ား[9]
(ဃ) ဒုတိ္ယဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကီးတင္ဦးလုပ္ႀကံခံရမႈႏွင့္ ဗုိလ္မွဴးေဟာင္း၀င္းႏုိင္ေက်ာ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီး ဌာန ၀န္ထမ္းဦးသူရေက်ာ္
တို႔သည္ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္မရွိျခင္းေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေတာ္လွ်ဳိ႕၀ွက္ခ်က္ေပါက္ၾကား သည္ဟူေသာအေၾကာင္းျပခ်က္ျဖင့္ ေသဒဏ္ ခ်မွတ္ခံရမႈမ်ား[10]
(င) တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႔မ်ားႏွင့္ ယေန႔ထက္တိုင္ေအာင္ျမင္သာထင္ရွားေသာ ၿငိမ္းခ်မ္း ေရး ရယူႏုိင္မႈ မရွိေသး သည့္အေျခအေနမ်ား
(စ) တေန႔တျခား ဆိုးရြားလ်က္ရွိေသာ ျပည္သူ႔ဘ၀ စား၀တ္ေနေရးအေျခအေနမ်ား
(ဆ) ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈမရွိသည့္အေျခအေနမ်ား[11]
၈။ ဖ်က္သိမ္းရမည့္ ဥပေဒမ်ား
ေရြးေကာက္ပြဲတရပ္မက်င္းပခင္ ႏိုင္ငံတကာ လူ႔အခြင့္အေရးဥပေဒ၊ နိုင္ငံတကာဥပေဒႏွင့္ ဒီမိုကေရစီ စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ားႏွင့္ကိုက္ ညီျခင္းမရွိသည့္ ေအာက္ပါဥပေဒမ်ားကို ဖ်က္သိမ္းရမည္ျဖစ္သည္။
(က) ၁၉၅၀ ျပည့္ႏွစ္ အေရးေပၚစီမံမႈ အက္ဥပေဒ
(ခ) ႏိုင္ငံေတာ္ၿငိမ္၀ပ္ပိျပားမႈတည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႔ ဥပေဒအမွတ္ ၆/၈၈
“ အသင္းအဖြဲ႔မ်ားဖြဲ႔စည္းျခင္းဆုိင္ရာဥပေဒ ”
(ဂ) ၁၉၇၅ ခုႏွစ္ “ ႏိုင္ငံေတာ္အားေႏွာင့္ယွက္ဖ်က္ဆီးလိုသူမ်ား၏ ေဘးအႏၱရာယ္မွ ကာကြယ္ေစာင့္ ေရွာက္သည့္ဥပေဒ ”
(ဃ) ႏုိင္ငံေတာ္ၿငိမ္၀ပ္ပိျပားမႈတည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႔ ဥပေဒအမွတ္ - ၅/၉၆
“ ႏုိင္ငံေတာ္တာ၀န္ကို တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းစြာ စနစ္တက်လႊဲေျပာင္းေပးေရးႏွင့္ အမ်ဳိးသားညီ လာခံ လုပ္ငန္းမ်ား ေအာင္ျမင္
စြာေဆာင္ရြက္ေရးတုိ႔ကို ေႏွာင့္ယွက္ဆန္႔က်င္ျခင္းမွ ကာကြယ္သည့္ဥပေဒ”
(င)န.၀.တဥပေဒအမွတ္-၉/၈၉“ႏိုင္ငံေတာ္ပိုင္စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားဥပေဒ”
(စ)၁၉၀၈ ခုႏွစ္ မတရားသင္း ျမန္မာႏိုင္ငံဥပေဒမ်ားအတြဲ - ၂ မတရားသင္းႏွင့္ သက္ဆုိင္သည့္ ဥပေဒ ျပဌာန္းခ်က္မ်ား
(ဆ)၂၀၀၄ ခုႏွစ္၊ အီလက္ထေရာနစ္ဆက္သြယ္ေဆာင္ရြက္ေရးဥပေဒ
(ဇ) ၁၉၆၂ ခုႏွစ္၊ ပုံႏွိပ္သူမ်ားႏွင့္ ထုတ္ေ၀သူမ်ား မွတ္ပုံတင္ ဥပေဒႏွင့္ ယင္းဥပေဒကို ျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒ
(စ်) ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ န.၀.တ ဥပေဒအမွတ္ ၂၀၊ သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္းဆုိင္ရာဥပေဒ၊
(ည) ၁၉၉၆ ခုႏွစ္၊ န.၀.တ ဥပေဒအမွတ္ ၈ ၊ ရုပ္ျမင္သံၾကားႏွင့္ ဗီဒီယုိ ဥပေဒ
(ဋ) ၁၉၉၆ ခုႏွစ္၊ န.၀.တ ဥပေဒအမွတ္ ၉၊ ရုပ္ရွင္ဥပေဒ
(ဌ) ၁၉၉၆ ခုႏွစ္၊ န.၀.တ ဥပေဒအမွတ္ ၁၀ ၊ ကြန္ပ်ဴတာပညာဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ဥပေဒ
(ဍ) ၂၀၀၈ ခုႏွစ္၊ ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံဥပေဒ (မူၾကမ္း)
စသည့္ ဥပေဒမ်ားသည္ ဖ်က္သိမ္းရမည့္ဥပေဒမ်ားျဖစ္သည္။
၉။ ျမန္မာႏိုင္တြင္က်င့္သုံးလ်က္ရွိသည့္ မဲေပးစနစ္
ေရြးေကာက္ပြဲတြင္မဲေပးသည္ဆိုျခင္းမွာ ျပည္သူလူထုအေနျဖင့္ သက္ဆုိင္ရာမဲဆႏၵနယ္ေျမအတြင္းတြင္ အမည္စာရင္းတင္သြင္းထားၾက
သည့္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၏ အရည္အခ်င္းကိုေသေသခ်ာခ်ာေလ့လာစိစစ္လ်က္ တိုင္းျပည္၏ အက်ဳိးစီးပြားတစုံတရာကို ထမ္းေဆာင္ႏိုင္မည့္
ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းမ်ားကို မဲေပးေရြးခ်ယ္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ မဲမေပးလွ်င္မေနရ၊ မျဖစ္မေန မဲေပးရမည္ဆိုသည့္ ဥပေဒျပဌာန္းခ်က္မ်ဳိးမရွိပါ။ မဲဆႏၵ ရွင္မ်ားအေနျဖင့္ မိမိသေဘာ
ဆႏၵအရသာ မဲေပးလုိကေပးႏုိင္ခြင့္ရွိသည့္ စနစ္ကို က်င့္သုံးလ်က္ရွိသည္။
၁၀။ သုုံးသပ္ခ်က္
ေရြးေကာက္ပြဲတစ္ရပ္၏ အဓိက ေက်ာရိုးမွာ “ လြတ္လပ္မႈ ႏွင့္ တရားမွ်တမႈ ” ပင္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ န.အ.ဖ စစ္အစိုးရ၏ အထက္
ေဖၚျပပါလုပ္ရပ္မ်ားကို ႏႈိင္းယွဥ္ သုံးသပ္ပါက -
၂၀၁၀ ခုႏွစ္ အတြင္းတြင္ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပျခင္းသည္ ပါ၀င္ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကမည့္ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားအတြက္ မဲဆြယ္စည္းရုံးရန္လုံ
ေလာက္ေသာ အခ်ိန္ကာလ ရရွိႏိုင္မည္မဟုတ္ပါ။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ယေန႔ထိ တိုင္ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပေရးေကာ္မရွင္ ဥပေဒ၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားမွတ္ပုံတင္ျခင္းဥပေဒႏွင့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒ ဥပေဒတုိ႔ကို ထုတ္ျပန္ေၾကျငာျခင္း မရွိပါ။
-အထက္ေဖၚျပပါ ဥပေဒမ်ားကို နည္းလမ္းမွန္ကန္စြာျဖင့္ ထုတ္ျပန္ေပးျခင္းမရွိေသးမီ အခ်ိန္ကတည္းက ပင္ န.အ.ဖ စစ္အစိုးရ ႏွင့္ လက္ေ၀ခံမ်ားက ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲအတြက္ လက္ဦးမႈရယူကာ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္မႈ မ်ားျပဳလုပ္လ်က္ မဲဆြယ္စည္းရုံးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေနၾကျခင္း၊
- စစ္မွန္ေသာ ဒီမိုကေရစီႏုိင္ငံတရပ္ ထူေထာင္ႏုိင္ေရးကို ဦးတည္လုပ္ေဆာင္ေနၾကသည့္ ၁၉၉၀ ျပည့္ ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အျပတ္အသတ္အႏုိင္ရရွိခဲ့ၾကေသာ အႏုိင္ရ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ႏွင့္ တုိင္းရင္း သားႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားကိုမူ ယေန႔ထက္ တိုင္ေအာင္ အမ်ဳိးမ်ဳိးဖိႏွိပ္လ်က္ရွိျခင္း၊ထုိ႔ျပင္ န.အ.ဖ စစ္အစိုးရက က်င္းပမည့္၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ပါ၀င္ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကမည့္ ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားသည္ ေရြးခ်ယ္ခံရၿပီးေနာက္ပိုင္းတြင္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေဒအရ သက္၀င္လႈပ္ရွားရမည့္ လႊတ္ေတာ္မ်ားသို႔ တက္ေရာက္ၾကရမည္ျဖစ္သည္။
တိုင္းျပည္ႏွင့္ျပည္သူ႔အက်ဳိးကို ထမ္းေဆာင္ၾကရမည္ဆိုျခင္း ထက္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ သက္ဆုိးရွည္တည္တံ့ေရးကိုသာ လုပ္ေဆာင္ၾကရမည္ျဖစ္သည္။
အထက္ေဖၚျပပါ အေၾကာင္းအခ်က္မ်ားအရ န.အ.ဖ စစ္အစိုးရ က်င္းပေပးမည္ဆုိသည့္ ၂၀၁၀ ေရြး ေကာက္ပြဲသည္ မက်င္းပမီ ကပင္“ လြတ္လပ္မႈ၊တရားမွ်တမႈ” မရွိေၾကာင္းႏွင့္ အားလုံးလႊမ္းၿခံဳပါ၀င္ႏုိင္မည့္ေရြး ေကာက္ပြဲမ်ဳိးမဟုတ္ပါ။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ျမန္မာ့ျပည္သူလူထုအေနျဖင့္ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ပါ၀င္ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကမည့္ န.အ.ဖ ၏ မည္သည့္ကိုယ္စား လွယ္ ကိုမွ မဲမေပးျခင္း၊ မဲရုံမ်ားသို႔သြားေရာက္မဲမထည့္ျခင္းအားျဖင့္ လူထုပါ၀င္ပတ္သတ္မႈ မရွိေသာမတရားသည့္ေရြးေကာက္ပြဲအျဖစ္ ထင္ရွားေစျခင္းအားျဖင့္ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲကို ဆန္႔က်င္ၾကပါရန္ ႏွင့္ ကမၻာ့ကုလသမဂၢ အပါအ၀င္ ကမၻာ့ႏိုင္ငံအသီးသီးမွ လည္း အဆိုပါေရြးေကာက္ပြဲကို လုံး၀ အသိ အမွတ္မျပဳသင့္ပါေၾကာင္း တို႔ကို အေလးအနက္ပန္ၾကားလ်က္ သုံးသပ္ခ်က္ ထုတ္ ျပန္ အပ္ပါသည္။
၁၅.၁.၂၀၁၀
အေသးစိတ္သိရွိလိုပါလွ်င္ - ဥပေဒေရးရာသုံးသပ္ေရးဌာန
ဦးမ်ဳိး ျမန္မာႏိုင္ငံေရွ႕ေနမ်ားေကာင္စီ
တာ၀န္ခံ၊ ဥပေဒေရးရာသုံးသပ္ေရးဌာန၊ ဖုန္း - ၀၈၆၂၁၆၀၁၀၈
[1] ေခတ္ၿပိဳင္၊ ၅ ဇန္န၀ါရီ ၂၀၁၀
[2] 15.12.2009 RFA
[3] 16.10.2009 RFA
[4] 31.3.2009 BLC Statement
[5] 19.1.2009 RFA , 25.9.2009 ဧရာ၀တီ
[6] NLD ၏ထုတ္ျပန္ေၾကျငာခ်က္မ်ား
[7] AAPPB MONTHLY CHRONOLOGY DECEMBER 2009
[8] 24.12.2009 BLC Statement
[9] January 12, 2010 BBC Burmese News
[10] ၂၀၁၀ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလ (၁၁) ရက္ေန႔ ၊ ဦးစိန္လြင္ ႏွင့္ မဇၥ်ိမသတင္းဌာန အင္တာဗ်ဴး
[11] ျမန္မာႏိုင္ငံေရွ႕ေနမ်ားေကာင္စီ၏ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးဆုိင္ရာထုတ္ျပန္ေၾကျငာခ်က္မ်ား
http://www.hittai.org/main.htm
Thanks to Ko yeyintnge for reposting on http://www.yeyintnge.com/2010/01/blog-post_8429.html
Monday, 1 February 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment